KÖLTÖZÉS

Új tárhelyre telepítettem a "főhadiszállást", munkáim, rajzaim, az írások, videók mostantól a következő címen tekinthetők meg:


Bemutatkozás / Introduction

A szegedi Tömörkény István Művészeti Szakközépiskola díszítőszobrász szakán végeztem 2005 - ben.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász tanszékén 2012-ben védtem diplomámat.
Mestereim Szegeden Bánvölgyi László, Fritz Mihály, Kalmár Márton és Kis Jenő voltak, jelenlegi mesterem: Farkas Ádám.

I graduated from the sculpture and statuary department in Tömörkény Istvány Secondary School for Arts and Crafts (Szeged)
in 2005.
I defended my sculptor's diploma in the sculptor department of the Hungarian University of Fine Arts in 2012.
My masters in Szeged were: Bánvölgyi László, Fritz Mihály, Kalmár Márton, Kis Jenő. My current master is Farkas Ádám.

Kapcsolat / Contact

Saját fotó
E-mail: retkesmate@gmail.com
Cím: 6060, Tiszakécske, Tiszasor u. 86.

2012. augusztus 28., kedd

A figyelem és a „lélek-jelen-lét” (részlet)


Az alapvető kettősség, melyet az áldozatbemutatónak fel kell ismernie, az, hogy az „Én” nem azonos „Önmagammal”. Jelen esetben az áldozatbemutató a szobrász, aki folyton-folyvást imádkozik, vagyis szobrot készít. Imája (más néven meditációja) felkészíti az áldozat bemutatására, mely nem a szobor, ami készül, hanem az „Én”. Az ima nem az áldozat – az „Én” feláldozása, vagyis a személy feldarabolása a cél, éppen úgy, ahogyan a teljesség daraboltatott fel.
Az „Én” anyától született és időben véges, míg „Önmagunk”, avagy „a lény halhatatlan Lelke” az isteni méhből (az áldozati tűzből) született és örökkévaló. Ez a Külső és a Belső Ember közötti különbség – vagyis kétféle természet lakozik bennünk. A „halhatatlan Én” maga a Lélek Szele, melyet fel kell fedeznünk és életre kell hívnunk azáltal, hogy az „Én-t”, a halandót feláldozzuk.
Ahogyan a Bhagavad Gītā alaphelyzete is bemutatja: a test kocsija elé fogott lovak az érzékelőképességek, melyek valamely irányba húzzák a kocsit, vagyis az egyént, az „Én-t”, a kocsihajtó pedig a Belső Ember, a Belső Vezető. Ez a Belső Vezető a halhatatlan és örökkévaló és csalhatatlan. Ha nem a gyeplőt tartó kéz vezeti a kocsit, a lovak arra húzzák, amerre akarják - vagyis az érzékszervek csapdájában elpusztul a kocsi is, a lovak is, és a kocsihajtó is. A Külső Embert, vagyis a világ káprázatát kell legyőzni, mert mindez halandó.

Lukácsnál a következőket olvashatjuk (14.26.): „26 Ha valaki én hozzám jő, és meg nem gyűlöli az ő atyját és anyját, feleségét és gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt még a maga lelkét is, nem lehet az én tanítványom.” Majd a tékozló fiúról szólván (15.32.): „32 Vígadnod és örülnöd kellene hát, hogy ez a te testvéred meghalt, és feltámadott: és elveszett, és megtaláltatott.” Nem haragról, gyűlöletről és halálról van szó, hanem a Külső Ember megtagadásáról: „sőt még a maga lelkét is” - vagyis a halandó lelket, ami megkülönböztet „engem” és „téged” és „őt”, s ha ez sikerült, akkor „ez a te testvéred meghalt, és feltámadott”. A Külső Ember meghalt, míg a Belső feltámadt.
Jánosnál (14.6.): „6 Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az Igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam.” Majd Fülöp kérésére, hogy mutassa meg az Atyát, válaszul: „...aki engem látott, látta az Atyát;[...] 10 Nem hiszed-é, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van? A beszédeket, a melyeket én mondok néktek, nem magamtól mondom; † hanem az Atya, aki én bennem lakik, ő cselekszi e dolgokat. 11 Higyjetek nékem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van...”

Ez az a Kettősség, ami az áldozat bemutatása során Eggyé válik, vagyis, Egyesül. Így lesz, anélkül, hogy bármi valójában változna, a folyamat végén (persze nem matematikailag) az Egy-ből Három.
(Az Egy Kettő lesz, majd a Kettő Egyesül a harmadik lépésben, tehát egymással szemben
az Egység és a Kettősség áll). Aki megismeri a Belső Embert, magát az „Atyát” ismeri meg, teljesen és tökéletesen. A meditáció (esetleg szoborkészítés) során a Külső Embertől az imádkozó eltávolodik, míg a Belső Emberhez közeledik, és ha a Belső Embert megleli, a Külső eltűnik (feláldoztatik), és végül ő lesz „az út, az Igazság és az élet”. Ahogyan Eckhart mester írja: „A léleknek halálra kell adnia önmagát […] nehogy eljöjjön az utolsó ítélet, és itt találjon engem meg-nem-semmisülten, hogy megragadjanak, és odadobjanak saját én-voltom martalékául”8.



8Jakob Boehme, Sex Puncta Theosophia; idézi: A. K. Coomaraswamy (kiemelés tőlem)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban