Fizikából –
metafizikába
A hang:
Óm, Brahma
és az Ige;
avagy a
Lélek Szele, amely „fúj, ahol akar”
Az előzőekben nagy vonalakban
áttekintettem a phüszisz, a természet megismerését célzó
kísérletek egy részét. A világegyetem építőköveinek
vizsgálata során a kutatók lépten-nyomon hullámokba és
rezgésekbe botlottak, és az is megmutatkozott, hogy ezek a hullámok
áttételes formában, intuíciónktól távol eső „valószínűségi
kvantum-szövedékként” is hatással vannak világunkra, melynek
megértéséhez az (egyébként is nehezen elképzelhető)
hulláminterferencia képét használhatjuk modellként. A
továbbiakban a „természet után való dolgokról” lesz szó, és
bár a modellek, amiket eddig használtam, némi átalakításra
szorulnak majd, most (némi szellemi erőszakkal) hidat kell ácsoljak
belőlük, melyen átkelhetek fizikából – a metafizikába.
A hullámokat, a víz felszínének
fodrozódása mellett hangként érzékeljük. A hang (tehát a
hullám) világalakító erő. Mind a belső, mind a külső világot,
mind a szubjektumot és az objektumot alakítani képes. „Hullámként”
tovaterjed a térben és az időben, koncentrikus gömbhéjakat
alkotva, vagyis a legtisztább és legteljesebb formát, a gömb
formáját veszi fel. Számunkra a hang hullámai a zajban, a
zenében, az énekben és a beszédben mutatkoznak meg. Míg a
zenének, az éneknek és a beszédnek ritmusa van, addig a zaj nem
más, mint a ritmus hiánya – így erről nem ejtek szót.
A beszéd, a zene, és ezek közössége,
az ének azonban a teremtés aktusában elengedhetetlen.
„Óm mani padme hum” („Éljen a
lótuszban lévő drágakő”). Ez a mantra, mely Avalokitésvara, a
tibeti buddhizmus bódhiszattvájának mantrája, az „Óm” jellel
kezdődik. Ez Buddha állítása szerint Isten összes nevei és
formái közül a legtökéletesebb. Ez a dal, amit a Nap énekel.
Önmagában az „Óm” recitálása is ima, és szimbóluma annak,
akinek képe és formája nincs és nem is lehet. Ilyen szimbólumokra
azért van szükség, mert a teljesség mindent magában hordoz,
mindennek a formáját és lényegét, így a megismerhető
formák csak részben lehetnek az Ő formájához
hasonlatosak. Az „Óm” tehát, ha megfelelően zeng bennünk,
megszűnik „csak” hangnak lenni, és ima lesz: eszköz, hogy a
teljességet elérjük. Ahhoz hasonlóan, ahogy a különböző
formák is eszközei a forma-nélküli
(minden formát magába foglaló) végső „Én”
megismerésének.
„Ilyen támaszra azért van szükség,
mert ami nem érzékelhető a szem és a fül számára, az nem
ragadható meg objektíven, úgy, ahogyan önmagában van, hanem csak
valamilyen hasonmáson keresztül.”5
A formák tehát csak eszközök, hogy
valami más, magasabb dolgot megismerjünk. Bármilyen szobor,
amennyiben valóban és tagadhatatlanul szobor, éppen ilyen
forma, sőt, megkockáztatom: pontosan egyenértékű bármilyen
imával, mert célja az, hogy a teljesség szimbólumaként a
tökéletesség felé vezessen.
Isten nevének kimondása, leírása,
és eléneklése a teremtés gesztusa, bármilyen módon, bármilyen
formában történik is. Ahogyan az eskü megerősít és szentesít
– tehát „szentté tesz” - valamilyen cselekedetet, úgy a név
kimondása, egy szó, egy hang, vagy egy szobor megidézhet, formába
öltöztethet valamit, ami formátlan. Isten neve, Buddha és a régi
brahmanok szerint azért olyan változatos, mert mindenütt jelen
van, egyszerre kívül és belül, sehonnan sem jön és semmivé sem
lesz és „átadja magát a létezés minden lehetséges
változatának”6
Az elnevezés szintén a hang, a
beszéd formája – a szájon keresztül, mint egy kapun át kilép
a szó, az Ige, Isten neve, vagyis valami, ami megteremt, ami
megjelöl; ami valóssá tesz olyasmit, ami megjelölhetetlen, mert
„semmitől sem elválasztható” és csak önnön magában,
önmagától valóságos. Ha valami a szájon kiléphet, akkor valami
be is léphet – ez a valami a lélek, vagy az élet, a létezés.
Ismét a teremtés aktusa: Brahma kilélegzi, majd belélegzi a négy
nagy világkorszakot: addig, míg ő él, léteznek a galaxisok, a
bolygók, a részecskék és minden, amit Vishnu teremtett. A lélek
a szájon át közlekedik, akár az egyiptomi Maat, aki születéskor
a testbe költözik, s az utolsó lélegzettel („lélekzettel”)
elhagyja azt.
„A föld pedig kietlen és puszta
vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke
lebeg vala a vizek felett. És monda Isten: Legyen világosság: és
lőn világosság.”
A világot tehát hanggal, kilégzéssel
teremtik. Mi más állna hozzánk közelebb mindabból, ami hullám
és rezgés, mint a hang, a fény? Minden ezek által, (a hullámok
rezgése által) nyeri el természetét. A hullám elenyészik, és
az anyag marad utána – anyag, „matéria”, „mater”, anya
lesz, tehát az isteni rendben a rezgések (a Férfi) által
meghatározott és igazgatott „női oldal”, a minden világit és
végest igazgató Anya, aki a Mindenséggel terhes és aki mindent
felügyel. Ez a dolgok születése, amikor végtelenből végessé,
egészből részekké („részecskékké”) lesz. A teljességet és
tökéletességet, ami térben és időben végtelen, végtelen
valószínűséggel rendelkezik – minden egyszerre és egy időben,
mindig és mindenhol létezik: tehát „van”. A hullámfüggvények
kiterjednek és elnyújtóznak.
Az összeomlás pillanatában a
teljesség áldozatként feldaraboltatik időben és térben
véges dolgokká; tárggyá és alannyá. Az alany a tárgyat
figyeli, ráemeli tekintetét, így valóssá és érvényessé téve
(megfigyelve) a széttöredezettséget.
A kezdet előtt a mindenek feletti
egység volt, mely azonos önmagával. A teremtésmítoszok ezt
magyarázzák és ezért érvényesek minden időn túl: most és
mindenkor és mindenhol igazak. E mítoszokban a teljességet az
istenek (vagy a titánok) áldozatukká teszik és feldarabolják és
elégetik. Ezen aktus során különválik a dolgok „léte” és
„nemléte”, és a teljesség darabjai szétszóródnak. Az
Ősatya, miután kiárasztja magából gyermekeit, üressé válik és
így várja, hogy szülöttei visszatérjenek hozzá, ott van
mindenben, ami külön vált és szétszóródott, és darab is és
teljesség is, részeiben.
Ezt az égi cselekedetet utánozza
minden szertartás, melyben áldozatot mutatnak be. „Íme,
ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van, ami lent van, ugyanaz, mint
ami fent van. Az Egy műve a varázslat.”7
Ez a kettősség, mely az isteni teljességben megmutatkozik: lét és
keletkezés, kimondott és kimondatlan, hangzó és hangtalan.
Időbeli és időtlen, halandó és halhatatlan, osztott és
osztatlan egyszerre; aki ismeri közelről (immanens
mivoltában), az ismeri végső
(transzcendens) mivoltában is. A Nagy Hangzó forma is és
hang is. A forma meghatározza a hangot és a hang meghatározza a
formát – egyik sem lenne a másik nélkül az, ami.
A figyelem és
a „lélek-jelen-lét”
Az alapvető kettősség, melyet az
áldozatbemutatónak fel kell ismernie, az, hogy az „Én” nem
azonos „Önmagammal”. Jelen esetben az áldozatbemutató a
szobrász, aki folyton-folyvást imádkozik, vagyis szobrot készít.
Imája (más néven meditációja) felkészíti az áldozat
bemutatására, mely nem a szobor, ami készül, hanem az „Én”.
Az ima nem az áldozat – az „Én” feláldozása, vagyis
a személy feldarabolása a
cél, éppen úgy, ahogyan a teljesség daraboltatott fel.
Az „Én”
anyától született és időben véges, míg „Önmagunk”, avagy
„a lény halhatatlan Lelke” az isteni méhből (az áldozati
tűzből) született és örökkévaló. Ez a Külső és a Belső
Ember közötti különbség – vagyis kétféle természet lakozik
bennünk. A „halhatatlan Én” maga a Lélek Szele, melyet fel
kell fedeznünk és életre kell hívnunk azáltal, hogy az „Én-t”,
a halandót feláldozzuk.
Ahogyan a Bhagavad
Gītā
alaphelyzete is bemutatja: a test kocsija elé fogott lovak az
érzékelőképességek, melyek valamely irányba húzzák a kocsit,
vagyis az egyént, az „Én-t”, a kocsihajtó pedig a Belső
Ember, a Belső Vezető. Ez a Belső Vezető a halhatatlan és
örökkévaló és csalhatatlan. Ha nem a gyeplőt tartó kéz vezeti
a kocsit, a lovak arra húzzák, amerre akarják - vagyis az
érzékszervek csapdájában elpusztul a kocsi is, a lovak is, és a
kocsihajtó is. A Külső Embert, vagyis a világ káprázatát kell
legyőzni, mert mindez halandó.
Lukácsnál
a következőket olvashatjuk (14.26.): „26
Ha valaki én hozzám
jő, és meg nem gyűlöli az ő atyját és anyját, feleségét és
gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt még a
maga lelkét is, nem lehet az én
tanítványom.” Majd a tékozló fiúról szólván (15.32.): „32
Vígadnod és örülnöd
kellene hát, hogy ez a te testvéred meghalt, és feltámadott: és
elveszett, és megtaláltatott.” Nem haragról, gyűlöletről és
halálról van szó, hanem a Külső Ember megtagadásáról: „sőt
még a maga lelkét is” -
vagyis a halandó lelket, ami megkülönböztet „engem” és
„téged” és „őt”, s ha ez sikerült, akkor „ez
a te testvéred meghalt, és feltámadott”.
A Külső Ember meghalt, míg a Belső feltámadt.
Jánosnál
(14.6.): „6
Monda
néki Jézus: Én vagyok az út, az Igazság és az élet; senki sem
mehet az atyához, hanemha én általam.” Majd Fülöp kérésére,
hogy mutassa meg az Atyát, válaszul: „...aki engem látott, látta
az Atyát;[...] 10
Nem hiszed-é, hogy én
az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van? A beszédeket, a
melyeket én mondok néktek, nem magamtól mondom; †
hanem az Atya, aki én bennem lakik, ő cselekszi e dolgokat. 11
Higyjetek nékem, hogy
én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van...”
Ez az
a Kettősség, ami az áldozat bemutatása során Eggyé válik,
vagyis, Egyesül. Így lesz, anélkül, hogy bármi valójában
változna, a folyamat végén (persze nem matematikailag) az Egy-ből
Három.
(Az Egy Kettő
lesz, majd a Kettő Egyesül a harmadik lépésben, tehát egymással
szemben
az
Egység és a
Kettősség áll). Aki
megismeri a Belső Embert, magát az „Atyát” ismeri meg,
teljesen és tökéletesen. A meditáció (esetleg szoborkészítés)
során a Külső Embertől az imádkozó eltávolodik, míg a Belső
Emberhez közeledik, és ha a Belső Embert megleli, a Külső
eltűnik (feláldoztatik), és végül ő lesz „az út, az Igazság
és az élet”. Ahogyan Eckhart mester írja: „A léleknek halálra
kell adnia önmagát […] nehogy eljöjjön az utolsó ítélet, és
itt találjon engem
meg-nem-semmisülten, hogy megragadjanak, és odadobjanak saját
én-voltom
martalékául”8.
A fizika tárgyalása
során (szinte szó szerint) fény derült az anyag kettős
természetére, vagyis arra, hogy az anyag egyszerre hullám- és
részecske természettel is bír. A részecske kisugárzódik,
elnyelődik, becsapódik és összekapcsolódik és szétválik, míg
hullámtermészetében kitölti a rendelkezésére álló teret és
időt.
A lélek is
rendelkezik ezzel a kettős természettel – halandó és véges,
változik és olykor kiszolgáltatott, ugyanakkor halhatatlan és
végtelenül terjed szét és nem korlátozza se tér, sem idő.
Ahogyan az anyag
természete attól függ, megfigyeljük-e, vagy sem, úgy a lélek
természetének feltárásában is a figyelem az eszközünk.
A
figyelem fejlesztésének egyik módja a meditáció, vagyis
valamilyen szakrális cselekvéssor, melynek során éberek vagyunk.
Meditálhatunk az áldozati oltárnál, az áldozat bemutatása
közben, és meditálhatunk szoborkészítés vagy karaszolás során
is. A figyelem többek között annyit tesz, hogy a jelen teljességét
megéljük és átéljük, és megértjük mindazt, ami körülvesz.
A figyelem teszi valóssá a világot – a Mindenség rezgéseit és
hullámait résszé, vagyis részecskékké
összekötözi; a valószínű hullámfüggvényeket
bizonyossággá csomózza. Tehát a részek (a Külső Ember) helyett
az egészre (a Belső Emberre) összpontosítunk. A figyelem másként
az éberség, vagyis a
nem-alvás, amikor az ember az álom helyett a valóságra
összpontosít. Ekkor sem a múlt, sem a jövő (álom)képei nem
takarják el a jelent, és a dolgok közötti különbségtétel
megszűnik. Ez azt jelenti, hogy hullámfüggvényeik nem anyagi
mivoltukban omlanak össze, hanem kiterjednek; megszűnnek különálló,
„külön-való” dolgoknak lenni, ehelyett a rezgések óceánjaként
hullámaik a végtelenbe kiterjednek. Ez az „óceán” a Belső
Ember, és ez az a pillanat, amikor felesleges „előttről”
beszélni, vagy arról, hogy ez és ez „itt van” vagy „ott van”
- a fizikusok ezt az első, legnagyobb szingularitásnak (Ősrobbanás)
nevezik, amikor a Mindenség valószínűségi hullámai még össze
nem omlottak.
A figyelemről,
vagyis az éberségről (felébredettségről) Krisztus a
következőket mondja
(Márk,
13.34.): „ 34.
Úgy, mint az az ember, aki messze útra kelve, házát elhagyván és
szolgáit felhatalmazván, és kinek-kinek a maga dolgát megszabván,
az ajtónállónak is megparancsolta, hogy vigyázzon. 35.
Vigyázzatok azért, mert nem tudjátok, mikor érkezik meg a háznak
ura, este-é, vagy éjfélkor, vagy kakasszókor, vagy reggel? 36
Hogy, ha hirtelen megérkezik, ne találjon titeket aludva. 37.
Amiket pedig néktek mondok, mindenkinek mondom: Vigyázzatok!”9
Ez a
vigyázat, vagyis éberség az, amikor a lélek igazán jelen van,
avagy az igazi lélek van jelen.
Ez a „lélekjelenlét”, és erre az állapotra azt mondják:
„kihunyt”, „kialudt”; „Amikor a Tűz kialszik, a Szélbe
leheli a lelkét”10
Ez a Nirvána, a „Kihunyás”. A nirvā
annyit tesz „nem
lehelni”, tehát sem kilégzés, sem belégzés, vagyis a Teremtés
Körforgása bevégeztetik.
Rész
és egész; az Egy, a Kettő, a Három – és újra Egy
A Nagy Hangzóban
kísérletet tettem mind a fizikai, mind a metafizikai „forma”,
az „idea” bemutatására. Amikor az ember áldozatot mutat be,
vagyis valamilyen cselekvés által imádkozik és meditál, akkor a
Teremtés aktusát játssza el. A Nagy Hangzó létrehozása során a
kör megháromszorozása által az „Én” és az „Önmagam”
kettős rendszerének megfigyelésére tettem kísérletet. Ez
határozza meg a szobor anyagi (világi, véges) formáját, és a
három kört hídként összekötő, rezgő és hangot adó fogak
vezetnek át az anyagtalan, a metafizikai (végtelen) formába. A
szobornak éppen olyan fontos tulajdonsága a hang, amit hallat
(„kinek füle van hozzá”), mint a forma, ami szemmel látható.
Semmilyen más formaegyüttes nem hallatná éppen ezeket a
hangokat, vagyis ezek a hangok nem jellemezhetnek semmilyen más
hangzó szobrot; még akkor sem sikerülne ugyanez, ha ezeket
az elemeket újra, ugyanígy megpróbálnám összehegeszteni.
A hangot a szobor
mozgásából származó energia szüli meg; mozgás nélkül a hang
rejtve marad az előretörő „fogakban”, melyek higgadtan várják
a megmozdulás pillanatát, amikor a Teljesség feláldoztatik,
szétdaraboltatik és szétmarcangoltatik.
Az áldozati
szertartás során a hang megszületik, és a Teljesség csendje, a
tökéletesen szétterpeszkedett valószínűségi hullámok minden
függvénye összeomlik, hogy a „tiszta forma” millió új formát
öltsön, és a szertartás végén mindez elenyésszen és
elcsendesedjen és a részek újra egésszé váljanak. Az Egyből
így Kettő lesz, a Kettő pedig a Háromban újra Egyesül.
Munkám
végeredménye szándékom szerint az, ami eredendően maga a munkám
is volt: áldozati tevékenység végrehajtása. Olyan szimbólumát
szerettem volna létrehozni a Teljességnek, mely minden befogadót
tevékenységre, részvételre, cselekvésre sarkall. A tevékenység,
ha figyelemmel társul, áldozat, és jóga - és „a jóga
nem egyéb, mint a cselekedetekben való jártasság”11.
A Nagy Hangzó egy
kísérlet arra, hogy minden szinten funkcionális tárgyat hozzak
létre. Olyan tárgyat, ami a lelki, a szellemi és a testi
dimenzióban is kitölti önmaga formáját, az önmaga által
megszabott teret. Amennyiben ez sikerül, az nem jelent mást, mint
hogy cselekedetem által elfoglaltam a helyem a rendben. A
Nagy Hangzó egy kis lépés ebbe az irányba.
5A.
K. Coomaraswamy, Hinduizmus és buddhizmus
6A.
K. Coomaraswamy, Hinduizmus és buddhizmus
7Hermész
Triszmegisztosz, Tabula Smaragdina; idézi: Hamvas Béla
8Jakob
Boehme, Sex Puncta Theosophia; idézi: A. K. Coomaraswamy (kiemelés
tőlem)
9A
„vigyázzatok” (véleményem szerint) itt bizonyosan a
figyelemre, az éberségre vonatkozik;
vigyáz: szemmel tart, megfigyel, a figyelmét
bizonyos tárgyra fordítja
[ómagyar] vigyáz (vigyáz, figyel),
[ősmagyar] vigya (figyel), [szanszkrit] veda (tudatában van)
11Bhagavad
Gītā,
VI. 2. Más szóval a jóga nem azt jelenti, hogy az ember többet
vagy kevesebbet csináljon a kelleténél, sem azt, hogy egyáltalán
semmit ne csináljon, hanem hogy cselekedjék, de ne ragaszkodjon
cselekedetei gyümölcséhez […]; idézi: A. K. Coomaraswamy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése